ADMINISTRATIVE AND LEGAL REGIME OF NATURAL RESOURCES USE

  • Н. В. Коваленко
Keywords: administrative-legal regime, administrative procedure, natural resources, permitting procedures, administrative-legal regime of land resources

Abstract

The legal base on the administrative and legal re-gime of natural resources use is investigated. The defi-nition of administrative and legal regime of ownership of natural resources is given, its specificity is studied. The characteristic features and features of permitting procedures for the use of natural resources are consid-ered. The author defines the concept of “administra-tive-legal regime of land resources” (a state-established special order of public administration, control of land resources use, sanctions, aimed at providing and imple-menting management, control and protection of land re-sources), and substantiates the need for its introduction into legal circulation. It has been found out that a key as-pect of the study of legal regimes is their classification, which allows them to distinguish the varieties of legal regimes and give them some characteristics. Emphasis is placed on the lack of a comprehensive legal analysis of the combination of categories of means and method of le-gal regulation of legal relations arising from the posses-sion, use and disposal of relevant goods. It is determined that property in the objective and subjective values is the material basis of civil society, determines the degree of freedom of the individual in the state. It is human economic freedom that is the foundation for individual freedom within other spheres, that is, it is a guarantor of economic freedom. It is concluded that in the conditions of democratization of the state administration and de-velopment of market relations, the administrative-legal regimes may cover certain administrative procedures related to obtaining permits to engage in certain types of activities. At the same time, these procedures may provide for the need to comply with the objects of public administration to which they are subject to other admin-istrative and legal regimes. Thus, there are situations where the requirements of one administrative and legal regime include those of another. This leads to complex interconnections between different administrative re-gimes, regardless of the specific subjects and objects of public administration.

References

1. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 р. No 254к/96-ВР / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради. 1996. No 30. Ст. 141.
2. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. No 436-IV / Верховна Рада України. Відомості Верхов-ної Ради. 2003. No 18–22. Ст. 144.
3. Афанасієв Р.В. Державний контроль як спе-цифічний засіб адміністративно-правового режиму об’єктів права власності на природні ресурси. Правовий вісник Української академії банківської справи.2013. No 2. С. 16–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pvuabs_2013_2_6 (дата звернення: 06.11.2019).
4. Кобецька Н.Р. Дозвільне та договірне регулю-вання використання природних ресурсів в Україні : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.06 «Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право» ; Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України. Київ, 2016. 39 с. URL: http://idpnan.org.ua/files/kobetska-n.r.-dozvilne-ta-dogovirne-regulyuvannya-vikoristannya-prirodnih-resursiv-v-ukrayini-_a_.pdf (дата звернення: 06.11.2019).
5. Кобецька Н.Р. Особливості дозвільних процедур у відносинах використання природних ресурсів. Кон-ституційні засади аграрного, земельного та еколо-гічного права: 20 років розвитку : матеріали круглого столу, м. Київ, 27 травня 2016 р. / за ред. М.В. Красно-вої, Т.О. Коваленко. Чернівці : Кондратьєв А.В., 2016. С. 267–268.
6. Положення про Антитерористичний центр та його координаційні групи при регіональних органах : Указ Президента України від 14.04.1999 р. No 379/99. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/379/99 (дата звернення: 06.11.2019).
7. Кобецька Н.Р. Дозвільна система у сфері корис-тування надрами. Право і суспільство. 2014. No 3. С. 140–146. URL: http://www.pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2014/3_2014.pdf (дата звернення: 06.11.2019).
8. Земельний кодекс України : Закон України від 25.10.2001 р. No 2768-III / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради. 2002. No 3–4. Ст. 2.
9. Світличний О.П. Підвищення ефективності на-дання адміністративних послуг у сфері земельних пра-вовідносин. Науковий вісник національного Універ-ситету біоресурсів і природокористування України. Серія «Право». 2010. Вип. 156. С. 237–243.
10. Курінний Є.В. Адміністративне право Украї-ни: тенденції трансформації в умовах реформування. Дніпропетровськ : Юридична академія МВС України, 2002. 92 с.
11. Світличний О.П. Про розмежування адміні-стративної відповідальності посадових та службових осіб у сфері земельних відносин. Право України. 2010. No 3. С. 204–209.
12. Сірик Д. Структурне дослідження адміністра-тивно-правового режиму воєнного стану. Вісник про-куратури. 2015. No 9. С. 46–51.
13. Смолянский М.Б., Колюшкина Л.Ю. Теория государства и права : учебное пособие. Москва : Издательско-торговая корпорация «Дашков и К» ; Ростов-на-Дону : Наука-Прогресс, 2008. 288 с.
14. Слюсаренко С.В. Деякі питання адміністратив-но-правового регулювання земельних відносин. URL: http://www.nbuv.gov.ua (дата звернення: 06.11.2019).
15. Маяковська О.В. Адміністративний режим ан-титерористичної операції та суміжні категорії права. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного уні-верситету. Серія «Юриспруденція». 2015. No 18. Т. 1. С. 146–148.
Published
2020-01-26