АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ ЯК СУБ’ЄКТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей адміністративно-правового статусу Служби безпеки України як суб’єкта забезпечення фінансово-економічної безпеки держави. З’ясовано сутність фінансово-економічної безпеки держави. Встановлено, що пріоритетним натепер є постійне відстеження та усунення факторів, які викликають загрози фінансово-економічній безпеці України, є напрямом діяльності держави та завданням правоохоронних органів. На підставі аналізу нормативно-правової бази визначено, що органи безпеки законодавець відносить до правоохоронних органів, а Служба безпеки України є правоохоронним органом спеціального призначення, який здійснює не лише правоохоронні, але й управлінські функції. Розглянуто підходи до розуміння змісту адміністративно-правового статусу Служби безпеки України. Наголошено на відсутності єдності науковців у визначенні структури адміністративно-правового статусу Служби безпеки України. Запропоновано до елементів адміністративно-правового статусу Служби безпеки України відносити мету, завдання, функції, організаційну структуру, компетенцію і юридичну відповідальність. Розкрито специфіку кожного із вищезазначених елементів. Встановлено, що законодавець не визначає функцій спецслужби у Законі Україні «Про Службу безпеки України». Зазначено, що в структурі Служби безпеки України діє Головне управління контррозвідувального захисту економічних інтересів держави, а здійснення контррозвідки є одним із пріоритетних повноважень Служби безпеки України. Виділено повноваження спецслужби зі здійснення інформаційно-аналітичної роботи, оперативно-розшукових заходів, досудового слідства, збереження державної таємниці, взаємодії з іншими суб’єктами, у тому числі правоохоронними органами. Акцентовано увагу на тому, що Служба безпеки України за рахунок державного бюджету відшкодовує шкоду, завдану незаконними діями, рішеннями та бездіяльністю її співробітників, та може бути суб’єктом адміністративної відповідальності у разі оскарження рішень, дій чи бездіяльності її співробітників у порядку адміністративного судочинства.
Посилання
України в контексті досвіду світової спільноти. Київ : Сатсанга. 2001. С. 141-152.
2. Кравчук Н. Фінансова безпека держави: реальність і доцільність в умовах глобалізації. Вісник Тернопільської академії народного господарства. 2000. Вип. 9. С. 121-126.
3. Іващенко О.В., Гельман В.М. Фінансово-економічна безпека держави. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2013. № 2 (1). С. 121-131.
4. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
5. Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів : Закон України від 23.12.1993 р. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 11. Ст. 50.
6. Про Службу безпеки України : Закон України від 25.03.1992 р. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 27. Ст. 382.
7. Організація судових та правоохоронних органів : підручник / за ред. І.Є. Марочкіна. Xарків : Право. 2013. 448 с.
8. Пономарьов С.П. Адміністративно-правовий статус органів Служби безпеки України. Право і безпека. 2012. № 3. С. 121-125.
9. Баранецький Р.Ф. Щодо статусу Служби безпеки України як органу державної влади. Юридична наука. 2015. № 2. С. 22-27.
10. Хамходера О.П. Адміністративно-правовий статус державних інспекцій: проблемні питання структури. Право і суспільство. 2014. № 5-2. С. 238-244.
11. Грідін О.В. Адміністративно-правовий статус Служби безпеки України. Держава і право. 2010. Вип. 48. С. 298-303.
12. Момотенко Т.Д. Правоохоронні органи: поняття і сутність. Право і безпека. 2014. № 4 (55). С. 127-131.
13. Лавренова О.І. Організаційно-структурні аспекти адміністративно-правового статусу державної служби як центрального органу виконавчої влади. Європейські перспективи. 2014. № 6. С. 81-86.
14. Лазор О. Місцеве управління: поняття, терміни, визначення : навчальний посібник. Київ : Дакор. 2006. 352 с.
15. Степанченко О.О. Понятійно-категорійний апарат контррозвідувального захисту Службою безпеки України економіки держави. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка. 2013. № 1. С. 307-312.
16. Грек М. Завдання Служби безпеки України як правоохоронного органу. Публічне право. 2012. № 3 (7). С. 240-247.
17. Лук’янець Д.М. Типологія юридичної відповідальності. Юридична Україна. № 3. 2004. С. 4-10.