SOME PROBLEMS OF ENSURING THE IMPLEMENTATION OF THE EMPLOYEE'S RIGHT TO A BUSINESS REPUTATION IN A CRISIS OF DECENT WORK

  • Л. П. Амелічева
Keywords: employee's business reputation, concept of decent work, moral value of working life, personal non-property labor rights, compliance

Abstract

The article clarifies the content of the concepts "business reputation", "employee's right to business reputation" in the context of the crisis of decent work, identifies some problems of ensuring the implementation of this right under the current labor legislation, and develops proposals for its improvement.

The author proves that the right to a business reputation of an employee is his personal non-property labor right, which as a component of decent work today requires more respect, first of all, from the employer, as well as the employee, the labor collective and society. When determining the priorities of the ILO decent work Program for Ukraine for 2020-2024, it is proposed to pay attention to the strengthening of this component of decent work on the part of both state authorities and participants in the social dialogue. The article clarifies definition of business reputation as a personal moral value of the employee's working life, which includes the following components: 1) professional and business qualities, professional skill and activity of the employee; 2) his aesthetic and humanistic qualities (decency, honesty, responsibility, law-abiding) and 3) a conscious assessment of the specified self-value. Some problems of ensuring the implementation of the employee's right to business reputation are identified (in the current labor Code of Ukraine, the legislator does not use the term "employee's business reputation", there is no definition and evaluation criteria for it, the ILO decent work Program for Ukraine for 2016-2019 did not set a priority of national policy – increasing the prestige of the employee's personality, respect for his business reputation.).

The author's description of the three powers of the employee's subjective right to business reputation allows us to more clearly contribute to understanding the essence of this right. With the aim of increasing the level of implementation of employee's right to reputation we need to develop a draft order of the Ministry of social policy of Ukraine on approval of Methodical recommendations for inclusion in collective contracts and agreements provisions establishing the right to honor, dignity and business reputation of the employee.

References

Дивеева Н.И. Теоретические проблемы инди-видуального правового регулирования трудовых от-ношений : автореф. дис. ... докт. юр. наук : 12.00.05. Mосква, 2009. 45 с.

Жерукова А.Б. Обеспечение права работников на защиту своего достоинства в период трудовой дея-тельности : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.05. Москва, 2011. 22 с.

Особисті немайнові трудові права працівни-ків: поняття та види / С.В. Вишновецька та ін. Юридич-ний вісник «Повітряне і космічне право». Т. 4. No 37. С. 88–93.

Лагутіна І.В. Юридичний механізм забезпе-чення особистих немайнових трудових прав : автореф. дис. ... д-ра юрид. наук : 12.00.05. Одеса, 2015. 39 с.

Лушникова М.В. Сущность и природа прав работника на защиту достоинства, трудовой чести и де-ловой репутации. Вестник Пермского университета. 2010. Выпуск 1 (7). С. 32–38.

Дотримання ділової репутації, честі та гідності працівника як запорука розвитку інноваційної особи-стості. Концептуальні засади становлення інновацій-ного суспільства в Україні : монографія / О.О. Осадько та ін. Харків, 2015. С. 283–302.

Осадько О.О. Ділова репутація, честь та гідність працівника як об’єкти захисту в трудовому праві : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.05. Харків, 2017. 19 с.

Юридична енциклопедія / під ред. Ю.С. Шем-шученка. Київ : Вид-во «Українська енциклопедія», 1999. Т. 2. 744 с.

Синєгубов О.В. Особливості цивільно-право-вого захисту прав на гідність, честь та ділову репута-цію працівників міліції : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.03. Харків, 2008. 20 с.

Протопопова Я.С. Правове регулювання відпо-відальності власника або уповноваженого ним органу за нанесення моральної шкоди : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.05. Київ, 2011. 20 с.

О.В. Винославська та ін. Психологія : навчаль-ний посібник / О.В. Винославська та ін. Київ : Фірма «ІНКОС», 2005. 351 c. URL: https://goo-gl.su/dAmN

Яцуба Л.О. Репутація державного службов-ця як складова іміджу державної служби. Державне управління та місцеве самоврядування. 2012. No 3. С. 178–183.

Булах Е.И. Оценка деловой репутации ра-ботников банковской сферы. URL: https://goo-gl.su/xTzY39Y

Зыкина Т.А. Обеспечение права работника на достойный труд: современные проблемы : моногра-фия ; Сев. (Арктич.) федер. ун-т им. М.В. Ломоносова. Архангельск : ИД САФУ, 2014. 108 с.

Каракашян Г. Комплаєнс та репутація: 17 каверзних запитань і відповідей на них. URL: https://goo-gl.su/uoXI8bWr

Овсюк Н.В. Комплаєнс-контроль у сфері тру-дових правовідносин. Глобальні та національні про-блеми економіки. 2018. No 23. С. 662–667.

Decent work country profile: Ukraine. International Labour Office, ILO/EC Project «Monitoring and Assessing Progress on Decent Work» (MAP). Geneva : ILO, 2013. URL: https://goo-gl.su/HFiyyCKb

Dharam Ghai. Decent work: Concept and indicators. International Labour Review. 2003. Volume 142. No 2. P. 113–145.

Published
2020-04-13