Theoretical fundamentals of research of objects of budgetary legal relations in Ukraine

Keywords: budget, budget legislation, budget legal relations, object of budget legal relations

Abstract

The article examines modern approaches to defining the essence of the object of budgetary relations. The causal relationship between views on the essence of the object of legal relations and the commitment of a researcher to a particular concept is analyzed. For example, the representatives of the classical monistic concept are dominated by the understanding of the unity of the object of legal relations (the object is what the legal relations are aimed at, namely - the behavior of the subjects).

Other authors recognize the object of legal relations as the subjective rights and responsibilities of the participants. Representatives of the classical pluralistic concept recognize the multiplicity of objects of legal relations, understanding the object as everything that gave rise to legal relations, i.e. human behavior, the results of actions and inaction, material values, things, intangible goods.

It is substantiated that in budgetary legal relations it is necessary to distinguish the relationship between the object of interest (i.e. public interest) in budgetary legal relations and the direct object of budgetary legal relations. The object of interest of budgetary legal relations should contain the goods by means of which the recognized public needs will be satisfied through budgetary investment, i.e. the needs which the society defines as socially justified or socially legitimized.

It is proved that the science of financial and budgetary law together with the objects of budgetary legal relations considers the objects of budgetary activity, among which it is necessary to single out: the corresponding centralized funds and budgetary structure of the state (for budgetary activity of the state), the budget of the relevant municipality. and the budget process. It has been studied and demonstrated that all financial (budgetary) legal relations of investment direction are characterized by power-property (or state-power property) (monetary) character. It is already embedded in the functions of finance, first of all, in the functions of creating investment funds and directing these funds (investment funds) to meet the current needs of society.

References

1. Бліхар М.М. Об'єкт інвестиційного регулювання під час здійснення бюджетної діяльності. Форум права. 2016. № 1. С. 16-22.
2. Бюджетный кодекс Республики Казахстан от 04.12.2008 № 95-IV. URL: http://online.zakon.kz/ Document/?doc_id=30364477#sub_id=30000 (дата звернення: 24.05.2020).
3. Дем'янишин В. Бюджетне фінансування та його особливості в сучасних умовах. Світ фінансів. 2007. Вип. 2(11). С. 34-48.
4. Затонацька Т.Г. Особливості бюджетного інвестування в Україні на сучасному етапі. Фінанси України. 2006. № 4. С. 46-54.
5. Затонацька Т.Г. Бюджетні інвестиції в реальний і людський капітал як інструмент впливу на соціально-економічний розвиток країни. Наукові праці НДФІ. 2008. № 1(42). С. 82-96.
6. Затонацкая Т.Г. Бюджетный механизм регулирования инвестиционных процессов в период кризиса экономики. Бизнес информ. 2010. № 2(378). С. 3-6.
7. Економічна енциклопедія: у 3 т.; редкол.: С.В. Мочерний (відп. ред.) [та ін.]. Київ : Академія, 2000. Т. 1. 952 с.
8. Кузьменко О.А. Визначення та класифікація об'єктів міжбюджетних правовідносин. Держава і право. 2009. Вип. 46. С. 398-403.
9. Кузьменко О.А. Публічний інтерес у міжбюджетних правовідносинах. Південно-український правничий часопис. 2009. № 4. С. 110-114.
10. Малиняк Б. Сутнісно-теоретичні підвалини інвестиційного складника бюджету. Світ фінансів. 2006. № 2. С. 76-87.
11. Малиняк Б.С. Інвестиційний складник державного та місцевих бюджетів України : автореф. дис. канд. екон. наук. Тернопіль : ТНЕУ, 2007. 20 с.
12. Малярчук О.В. Бюджетні інвестиції у забезпеченні соціально-економічного розвитку України. Кримський економічний вісник. 2012. № 1(01), Ч. 2. С. 43-45.
13. Музика-Стефанчук О.А. Органи публічної влади як суб'єкти бюджетних правовідносин : монографія. Хмельницький : Хмельницький університет управління і права, 2011. 384 с.
14. Попель Л.А., Тарангул Л.Л. Капітальні видатки як інвестиційний складник місцевих бюджетів. Вісник Чернівецького торгово-економічного інституту. 2011. № 1. С. 326-333.
15. Старостенко Г.Г., Булгаков Ю.В. Бюджетна система : навч. посібн. Київ : Центр навч. л-ри, 2006. 240 с.
16. Чернадчук В. Проблеми визначення об'єкта бюджетних правовідносин. Юридична Україна. 2004. № 2. С. 34-38.
17. Чернадчук В. До питання об'єкта бюджетних правовідносин. Підприємництво, господарство і право. 2007. № 3. С. 79-84.
18. Чернадчук В.Д. Бюджетні правовідносини в Україні: теорія, практика та перспективи розвитку : автореф. дис. д-ра юрид. наук. Київ : Нац. акад. наук України ін-т держави і права ім. В.М. Корецького, 2010. 35 с.
19. Чернадчук В.Д. Бюджетні правовідносини в Україні: поняття, класифікація та особливості структури : монографія. Суми : Університ. книга, 2011. 171 с.
20. Федосов В.М., Опарін В.М., Сафонова Л.Д. Бюджетний менеджмент : підручник за заг. ред. В.М. Федосова. К. : КНЕУ, 2004. 864 с.
Published
2020-10-16