ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я ТА ПРАВА НА ПРАЦЮ ЯК ІНСТРУМЕНТІВ ВИХОДУ З КОРОНАВІРУСНОЇ КРИЗИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ

  • Т. В. Шлапко
  • М. В. Старинський
  • В. В. Миргород-Карпова
Ключові слова: права людини, євроінтеграція, забезпечення реалізації прав, СOVID-19, право на охо­рону здоров’я, право на медичну допомогу, право на медичну таємницю, право на працю, право на інформа­цію про стан здоров’я

Анотація

Шлапко Т. В., Старинський М. В., Миргород-Карпова В. В. Забезпечення реалізації права на охорону здоров’я та права на працю як інструментів виходу з коронавірусної кризи через призму євроінтеграції. – Стаття. Стаття присвячена дослідженню деяких аспектів забезпечення права на охорону здоров’я та права на працю в умовах пандемії COVID‑19. Авторами статті був проведений аналіз нормативно правових актів, прийнятих державою з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19. В ході даного дослідження встановлено, що права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені Постановами Кабінету Міністрів України. Доведено, що обмеження прав і свобод людини і громадянина можливе лише у випадках, передбачених Конституцією, а саме в умовах воєнного або надзвичай-ного стану. Окрім того, у зв’язку з великою кількістю захворювань на СOVID-19 в Україні розпочалася кампанія вакцинації. На жаль, суспільство поділилося на дві категорії людей: перша категорія людей виступила прихильниками вакцинації як єдиного можливого способу зберегти своє життя та здоров’я, друга категорія людей відмовилась від проведення вакцинації, мотивуючи це тим, що вакцина не встигла пройти всі дослідження, а також конспірологічними теоріями. У зв’язку з цим постала необхідність забезпечення правта належної їх реалізації у недискримінаційному просторі, щоб ніхто не піддавався дискримінації у зв’язку з тим, що не був вакцинований, або навпаки – був вакцинований. У статті наголошується, що обмеження таких базових прав, як: права на працю, права на заборону дискримінації залежно від стану здоров’я, права на охорону здоров’я, в тому числі права на медичну допомогу, права на доступність вакцинації для кожної людини, права на добровільну згоду/відмову від вакцинації, права на інформацію про проведення відповідної медичної процедури, права на медичну таємницю є недопустимим. Така позиція узгоджується з словами Генерального секретаря ООН Антоніу Гутерріша, який у своїй доповіді «Пандемія COVID‑19 та права людини» зазначив: «Дії, що спираються на права людини, можуть допомогти перемогти пандемію».

Біографії авторів

Т. В. Шлапко

кандидат юридичних наук,доцент кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки

М. В. Старинський

доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки

В. В. Миргород-Карпова

кандидат юридичних наук, заступник директора з наукової роботи, старший викладач кафедри адміністративного, господарського права та фінансово-економічної безпеки

Посилання

1. Доклад Генерального Секретаря ООН Анто­ниу Гутерриша. Пандемия COVID‑19 и права человека. URL: https://www.un.org/ru/coronavirus/we-are-all-together-human-rights-and-COVID‑19-response.
2. Число умерших от COVID‑19 в мире может быть в два–три раза выше официальной цифры. ООН. URL: https://news.un.org/ru/story/2021/05/1403362.
3. Що чекає ринок праці у 2021 році – огляд МОП. ООН. URL: https://news.un.org/ru/story/ 2021/01/1395062.
4. Про захист населення від інфекційних хво­роб : Закон України від 06.04.2000 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1645-14#Text.
5. Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спри­чиненої коронавірусом SARS-CoV-2 : Постанова Кабі­нету Міністрів України від 11.03.2020 р. № 211. Вер­ховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/211-2020-%D0%BF#Text.
6. Про встановлення карантину та запрова­дження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричине­ної коронавірусом SARS-CoV-2 : Постанова Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1236. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1236-2020-%D0%BF#n240.
7. Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підля­гають обов’язковим профілактичним щепленням : Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 04.10.2021 р. № 2153. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1306-21#n14.
8. Перелік медичних протипоказань до прове­дення профілактичних щеплень, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України 16.09.2011 р. № 595 (у редакції наказу Міністерства охорони здо­ров’я України від 11 жовтня 2019 р. № 2070). Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z1161-11#Text.
9. Вакцинація від COVID‑19 може бути протипо­казана тимчасово або взагалі лише у виключних випад­ках – роз’яснення МОЗ України від 29 жовтня 2021 р. Міністерство охорони здоров’я України. URL: https:// moz.gov.ua/article/news/vakcinacija-vid-COVID‑19- mozhe-buti-protipokazana-timchasovo-abo-vzagali-lishe-u-vikljuchnih-vipadkah---roz%e2%80%99jasnennja-moz-ukraini.
10. Анафілактична реакція. Одеський облас­ний центр громадського здоров’я. URL: https:// healthcenter.od.ua/2018/07/13/anafilaktychna-reakcziya/.
11. Конституція України від 28.06.1996 р. Вер­ховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#­Text.
12. Основи законодавства про охорону здоров’я України: Закон України від 19.11.1992 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2801-12#n328.
13. Цивільний кодекс України : Закон України від 19.06.2003 р. Верховна Рада України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.
14. COVID‑19 vaccines: ethical, legal and practi­cal considerations : Resolution of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 2361 (2021) of Jan­uary 27, 2021. Parliamentary Assembly. URL: https:// pace.coe.int/en/files/29004/html.
15. Календар профілактичних щеплень в Укра­їні, затверджений наказом Міністерства охорони здо­ров’я України від 16 вересня 2011 р. № 595 (у редакції 85
наказу Міністерства охорони здоров’я України 11.08.2014 р. № 551). Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1159-11#n24.
16. Кодекс законів про працю України : Закон України від 18.09.1973 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text.
17. Про затвердження Дорожньої карти з впро­вадження вакцини від гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, і проведення масової вакцинації у відповідь на пандемію COVID‑19 в Україні у 2021 – 2022 роках : Наказ Мініс­терства охорони здоров’я України від 24.12.2020 р. № 3018 (у редакції наказу Міністерства охорони здо­ров’я України від 12.07.2021 р. № 1423). Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v3018282-20#Text.
18. Невакциновані і без роботи. В Україні від­сторонили майже 3 тис. вчителів. URL: https:// www.bbc.com/ukrainian/news-59444710.
19. Денісова отримала понад 1200 звернень гро­мадян з приводу вакцинації. Укрінформ. URL: https:// www.ukrinform.ua/rubric-society/3355574-deniso­va-otrimala-ponad-1200-zvernen-gromadan-z-privo­du-vakcinacii.html.
20. Щодо неправомірності застосування робо­тодавцем до працівника заходів примусу та/або дисциплінарного стягнення за відмову вакци­нуватися від коронавірусної хвороби COVID‑19 : лист-роз’яснення Міністерства економіки України від 18.10.2021 р. № 4706-01/50116-01. URL: https:// www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=d­2b45c37-686f-4a1c-bf57-2cea2f94ff00&title=Listro ziasnenniaSchodoNepravomirnostiZastosuvanniaRobot­odavtsemDoPratsivnikaZakhodivPrimusuTa-aboDist­siplinarnogoStiagnenniaZaVidmovuVaktsinuvatisiaVid­KoronavirusnoiKhvorobiCovid19.
21. Чи є вакцинація проти COVID‑19 обов’яз­ковою для всіх працівників? Роз’яснення Головного управління Державної служби України з питань праці у Київській області від 3 листопада 2021р. URL: http:// kiev.dsp.gov.ua/novyny/chy-ie-vaktsynatsiia-proty- COVID‑19-obov-iazkovoiu-dlia-vsikh-pratsivnykiv/.
22. Case of Vavřička and others v. The Czech Republic (Applications nos. 47621/13 and 5 others) 8 April 2021. URL: https://hudoc.echr.coe.int/rus# {%22fulltext%22:[%22Salvetti%20v.%20Italy %22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRA NDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22ite mid%22:[%22001-209039%22]}.
23. Примусова вакцинація не є порушенням прав людини : Європейський суд з прав людини. URL: https://www.legalaid.gov.ua/publikatsiyi/prymusova-vaktsynatsiya-ne-ye-porushennyam-prav-lyudyny-yespl/.
24. Рішення Роменського міськрайонного суду Сумської області від 06 грудня 2021 року. URL: https:// reyestr.court.gov.ua/Review/101766456.
25. Рішення Липовецького районного суду Вінницької області від 07 грудня 2021 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101790026.
26. Конституційний суд Словенії скасував обов’язкову вакцинацію чиновників, що одужали від коронавірусу. Європейська правда. URL: https:// www.eurointegration.com.ua/news/2021/12/7/7131240/.
27. Рішення Конституційного Суду України від 28.08.2020 р. у справі за конституційним подан­ням Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень поста­нови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на терито­рії України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів», положень частин першої, третьої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», абзацу дев’ятого пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Вер­ховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/v010p710-20#Text.
Опубліковано
2022-02-10