Право на вищу освіту в діяльності Організації з безпеки та співробітництва в Європі
Анотація
У статті доведено, що наразі питання освіти у ОБСЄ
опрацьовуються у декількох вимірах: захист освітніх
прав меншин, освіта й права людини та освіта в умо-
вах конфлікту. Автором підтверджено, що Бюро з де-
мократичних інститутів і прав людини ОБСЄ серед ін-
шого має на меті забезпечення поваги різноманітності і
взаєморозуміння під час освіти та забезпечення освіти
у сфері прав людини. У статті відображено увагу по-
льових операцій ОБСЄ до освітніх питань щодо реформ
системи освіти, включаючи юридичну освіту, визна-
чення результатів і стандартів навчання, усунення дис-
кримінації та відчуження під час освіти.
Автором досліджено Гаазькі рекомендації щодо
прав національних меншин на освіту і Пояснювальну
записку до них, методичні публікації ОБСЄ «Викла-
дання тем голокосту і антисемітизму. Огляд і аналіз
освітніх підходів» «Протидія нетерпимості та дискри-
мінації щодо мусульман: керівні принципи для викла-
дачів. Боротьба з ісламофобією через освіту», «Керівні
принципи з освіти в сфері прав людини для співробіт-
ників правоохоронних органів» та «Керівні принципи
з освіти в сфері прав людини для працівників охорони
здоров’я».
Автором відзначено, що підходи ОБСЄ до форму-
вання власного закладу вищої освіти мають певну спе-
цифіку, відмінну від підходів до цього питання ООН
та установ системи ООН. Європейські стандарти вищої
освіти зазнають вагомого розвитку через діяльність
ОБСЄ, що реалізує власні завдання, як керуючись по-
требою забезпечення права на освіту, так й врахову-
ючи значущість освіти для сталого співробітництва й
безпеки. Недоговірний характер самої ОБСЄ та участь
в організації не лише європейських, але й усіх постра-
дянських та деяких інших держав зумовлює специфіку
як охоплення, так і методів застосування спеціальних
стандартів ОБСЄ у сфері освіти.
Основна увага в цих стандартах приділена захисту
права меншин на освіту, запровадженню в рамках осві-
ти анти-дискримінаційних механізмів, ефективному
навчанню правам людини, зокрема й у рамках формаль-
ної вищої освіти різних кваліфікацій. Автором дослі-
джено договірне, законодавче та статутне забезпечення
діяльності власного навчального закладу організації –
Академії ОБСЄ у Бішкеку. У статті доведено, що ця
Академія слугує специфічним прикладом реалізації
наднаціональних практик ОБСЄ у сфері вищої освіти
для конкретної установи. Автор резюмує, що реалізація
стандартів ОБСЄ у сфері вищої освіти в Україні може
слугувати підґрунтям для нових наукових досліджень.
Посилання
25 червня 1993 р. Законодавство України. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_504 (Last
accessed: 13.01.2020).
2. Гаазькі рекомендації щодо прав національних
меншин на освіту і Пояснювальна записка. Жовтень
1996 р. Organization for Security and Co-operation in
Europe. URL: https://www.osce.org/uk/hcnm/32194
(Last accessed: 13.01.2020).
3. Заключний акт Наради з безпеки та співробіт-
ництва в Європі від 1 серпня 1975 р. Офіційний вісник
України. 2005. № 4. Ст. 266.
4. Керівні принципи освіти в галузі прав люди-
ни для системи середньої школи. Київ : ВАІТЕ, 2016.
Organization for Security and Co-operation in Europe.
URL: https://www.osce.org/uk/odihr/262226 (Last
accessed: 13.01.2020).
5. Меморандум о взаимопонимании между Прави-
тельством Кыргызской Республики и Организацией по
Безопасности и Сотрудничеству в Европе о дальнейшей
деятельности Академии ОБСЕ в городе Бишкек: утвер-
жден постановлением Правительства Кыргызской Рес-
публики от 15 июня 2016 г. № 316 Министерство юсти-
ции Киргизстана. URL: http://cbd.minjust.gov.kg/act/
view/ru-ru/98534 (Last accessed: 13.01.2020).
6. Образование. Organization for Security and Co-
operation in Europe. URL: https://www.osce.org/ru/
education (Last accessed: 13.01.2020).
7. Преподавание тем холокоста и антисемитизма.
Обзор и анализ образовательных подходов: Бюро ОБСЕ
по демократическим институтам и правам челове-
ка, 2006 г. Organization for Security and Co-operation
in Europe. URL: https://www.osce.org/ru/odihr/18819
(Last accessed: 13.01.2020).
8. Противодействие нетерпимости и дискрими-
нации в отношении мусульман: руководящие прин-
ципы для преподавателей (Борьба с исламофобией
через образование): Бюро ОБСЕ по демократическим
институтам и правам человека, 2011 г. Organization
for Security and Co-operation in Europe. URL:
https://www.osce.org/ru/odihr/87759 (Last accessed:
13.01.2020).
9. Руководящие принципы по образованию в об-
ласти прав человека для сотрудников правоохрани-
тельных органов. Бюро ОБСЕ по демократическим
институтам и правам человека, 2012 г. Organization
for Security and Co-operation in Europe. URL:
https://www.osce.org/ru/odihr/98280 (Last accessed:
13.01.2020).
10. Руководящие принципы по образованию в об-
ласти прав человека для работников сферы здравоохра-
нения: Бюро ОБСЕ по демократическим институтам и
правам человека, 2013 г. Organization for Security and
Co-operation in Europe. URL: https://www.osce.org/ru/
odihr/109021 (Last accessed: 13.01.2020).
11. Свобода мысли, совести, религии и убеждений
в РТ. Образование и религия: современное состояние
и перспективы HDIM.DEL/0322/11 4 October 2011.
Organization for Security and Co-operation in Europe.
URL: https://www.osce.org/ru/odihr/83477 (Last accessed:
13.01.2020).
12. International Journal on Education Law and
Policy. – Special Issue; Romania. – September 2004.
Organization for Security and Co-operation in Europe.
URL: https://www.osce.org/hcnm/78266 (Last accessed:
13.01.2020).
13. OSCE Academy Bishkek. Organization
for Security and Co-operation in Europe. URL:
http://www.osce-academy.net/ (Last accessed: 13.01.2020).
14. OSCE Mission to Serbia, Serbian Institute for
Improvement of Education present manuals for civic
education teachers. Organization for Security and Co-
operation in Europe. URL: https://www.osce.org/
mission-to-serbia/441814 (Last accessed: 13.01.2020).